dinsdag 11 augustus 2015

Tips & tricks: Figuurnaden stikken

Elke naaijuf, patroontekenaar of naaiboekenschrijver heeft zo zijn eigen systeem om te hechten aan het eind van figuurnaden.


De ene maakt een knoopje, de andere stikt nog even verder zonder stof, wat mijn naaijuf de term 'trens' toekent. 

Allemaal passeerden ze reeds de revue. De laatste Femma naaijuf Bea had nog een ander systeem dat, volgens haar, uit de haute couture komt. En ik moet eerlijk toegeven dat het een beetje prutswerk is, maar zeker de moeite waard om eens uit te proberen.

Hopelijk loodsen mijn foto's je makkelijk doorheen het proces en is mijn uitleg begrijpbaar.

Stap 1: Haal de onderdraad naar boven aangezien je enkel met deze onderdraad gaat stikken.


Je bovendraad heb je niet meer nodig. Haal die uit je machine.


Afhankelijk van de lengte van de te stikken figuurnaad trek je de onderdraad een eind uit de machine.


Stap 2: Stop deze onderdraad van achter na voren doorheen je naald. Dus net het omgekeerd van wat je gewoon bent te doen. Je automatische draadinrijger kan je helaas niet gebruiken voor deze klus. Het is dus even prutsen.


Stap 3: Met deze onderdraad rijg je verder je machine achterstevoren in. Omdat ons brein dat helaas niet zo goed toelaat is het makkelijker de machine 'gewoon' in te rijgen met deze onderdraad. Begin bovenaan en volg de pijltjes. De onderdraad en bovendraad zijn dus één geheel.



Stap 4: Zorg er eerst voor dat de draad goed strak zit, anders eindig je met een lusje, wat niet de bedoeling is. Nu kan je beginnen stikken en ook hier werk je omgekeerd van wat je gewoon bent. Stop de naald net in de stof vlak tegen de rand van de stofvouw op het eind van de figuurnaad en stik richting geknipte stofrand. Hecht aan het einde.


Stap 5: Aanschouw je resultaat en beoordeel of je al dat prutswerk de moeite vindt voor een netjes afgewerkte figuurnaad.

 
Bij mij hangt het een beetje af van het project waar ik mee bezig ben. Zitten de draadjes van de figuurnaad verstopt achter voering dan doe ik meestal niet de moeite. Maar komt er geen voering aan te pas dan is dit toch zeer netjes qua afwerking.


8 opmerkingen:

  1. Oh wat een interessante post! Ga ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappige manier! Wat ik laatst gedaan heb om losse draadjes te vermijden is niet te kort afknippen, dan een knoopje en de uiteindes met de hand een stukje terugnaaien. Niet door de stof steken, maar simpelweg om en om onder de bestaande steken doorhalen. Daarna kort afknippen. Is ook even prutsen, dus ik ga jouw methode ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het brein deed even pijn, maar ik wil het wel eens proberen!

    Groetjes,
    Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat had ik nog nooit gehoord/gezien, maar wel supernetjes ja!
    Thanks voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Live gezien vandaag :-) super toch?!
    Bedankt voor de tip!!

    BeantwoordenVerwijderen